dimarts, 10 d’abril del 2018

Les noves formes de publicitat:publicitat encoberta i subliminal

Es considera publicitat subliminal tot aquell missatge audiovisual (compost per imatges i sons) que s'emet per davall del llindar de percepció conscient i que incita al consum d'un producte. També és aplicable a aquells missatges visuals que contenen informació que no es pot observar a simple vista, com per exemple els anuncis d'imatge fixa en revistes il·lustrades o en cartells.
L'ús de missatges subliminals pot efectuar-se en tots els mitjans de comunicació, incloent subestímuls verbals o dibuixats, en fotogrames de pel·lícules o vídeos, en anuncis de revistes i periòdics, etc. Pot dir-se que on existisca qualsevol mitjà de comunicació visual o auditiu, la comunicació inconscient és possible. La publicitat subliminal no pretén res que no intente la publicitat conscient, sinó només augmentar la seua eficàcia. Les finalitats són les mateixos, el que varia són els mitjans.
En el cas de les imatges en moviment l'ésser humà no és capaç de percebre de manera conscient cadascuna de les imatges que es projecten sobre una pantalla a una cadència de més de 14 imatges per segon. No obstant açò, el cervell sí que és capaç de percebre-les, de tal manera que qualsevol missatge que s'inserisca per aquest mètode pot ser percebut de forma subconscient, cosa que alguns han aprofitat per a afirmar que aquest tipus d'imatges influeixen en la voluntat de l'individu a l'hora de realitzar una determinada activitat (consumir un determinant producte o marca; sentir algun tipus de sensació, plaent o repulsiva; o incitar alguna necessitat: sigueu, fam, terror, etc.).
En suma, els estudis més recents en el camp de la publicitat subliminal, finalment han demostrat que si les condicions són les correctes els missatges subliminals funcionen.


Aquest tema és tractat en una pel·lícula canadenca que se'n diu Agency dirigida per George Kaczender al 1980. En ella se’ns conta com un magnat decideix comprar una agència de publicitat. Prompte comencen a passar coses estranyes en l'agència, cosa que porta a un dels seus empleats a investigar el que està passant. Quan és assassinat, un altre dels seus companys de treball, iniciarà les perquisicions descobrint que, en realitat, el que es pretén en l'Agència és influir en l'espectador i manipular-lo mitjançant missatges polítics subliminals.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada