dijous, 7 de desembre del 2017

Estudis i professions vinculats amb els coneixements de l’àrea


INTRODUCCIÓ

En aquesta imatge podem observar de quina manera va equipat el treball d'un artista audiovisual mexicà anomenat Fernando Llanos. A principis de l'any 2000 va fer aquesta sèrie de fotografies i accions de carrer en les quals, equipat amb una càmera, un ordinador i un projector de vídeo, es convertia en una espècie de superheroi anomenat VIDEOMAN.

Videoman
Aquesta obra permet fer una reflexió inicial sobre totes les professions i tasques que pot haver-hi darrere d'un projecte audiovisual. Fernando Llanos té tot el procés de producció audiovisual pegat al seu cos: una càmera, un ordinador que modifica el senyal de vídeo i que ho grava (amb el que pot ser director i actor al mateix temps), així com un projector que fa l'exhibició de la pel·lícula.
Més enllà de la qüestió tècnica, en aquesta obra d'art es fan algunes reflexions interessants: arribarà un moment en què no necessitem treballar en equip per a fer una producció audiovisual? No és aquest l'ideal que hi ha darrere dels dispositius mòbils que cada vegada costen més diners i fan més funcions? No és per fortuna eixa idea una proposta de la indústria audiovisual i tecnològica? Amb la tecnologia aspirem a una societat cada vegada més individualista? En llegir açò podràs dir que el treball audiovisual és col·lectiu i creiem que està bé que siga així. Cal conèixer ben totes les professions i poder fer moltes coses per a poder treballar en equip però la idea que tot ho faça una sola persona és fins i tot aterridora. 

 Professions en el món del cinema i la televisió


Si t'has parat a mirar alguna vegada els crèdits de qualsevol pel·lícula o sèrie de televisió, en general apareix un nombre considerable de professionals. Com bé saps, hi ha diverses fases en la producció de continguts audiovisuals. Encara que fem referències al cinema, per necessitar de produccions més complexes, en el món de la televisió (en sèries o en documentals) seran necessàries la majoria d'aquestes figures. Els títols de crèdit d'un llargmetratge poden durar més de 5 minuts, com en el cas del vídeo que tens més amunt de la pel·lícula espanyola Abre los ojos del director Alejandro Amenábar. Analitzem ben aquest llistat:

1.- Preproducció

Dos són els rols més fonamentals: el de Guionista i el de Producció Executiva. Sense guió no hi ha pel·lícula, excepte en ocasions especials o produccions experimentals. El guió pot fer-ho una sola persona, pot fer-ho un equip o pot fer-ho fins i tot la mateixa persona al mateix temps que compleix altres rols com a adreça, producció executiva o fins i tot el d'actor principal.
La producció executiva és la que s'encarrega d'engegar el projecte mitjançant ajudes, vendes a televisió i distribuïdores, cerca de finançament i co-produccions. Dins d'aquests equips de treball estan les persones que treballen en la cerca dels recursos, que solen ser també equips en els quals apareixen rols d'administració, comunicació o fundraising (cerca de fons) per a poder dur-la a terme.

2.- Producció

És ací quan l'equip creix i es desplega en subequips que es coordinen de manera més o menys jeràrquica i on sempre hi haurà un director, cap d'equip o responsable. En una producció estàndard existeixen els següents equips:
- Direcció de producció. El rol és el més invisible, excepte quan se li concedeixen premis, però és fonamental. Organitza a tots els equips, controla el pressupost, s'encarrega que en un rodatge tot estiga en el seu lloc i pren decisions clau.
-Direcció. Amb els seus ajudants i amb altres professions específiques com la de Script (que vetla per la continuïtat i preveure qualsevol incidència en el raccord de la pel·lícula) és un equip que s'encarrega de la presa de decisions de caràcter artístic en el rodatge. Un bon director o directora sap quan el que s'ha rodat és el que fa falta per a la pel·lícula.
- Direcció de fotografia. És un altre equip fonamental, que treballa també amb altres subequips com pot ser l'equip de càmera (en el qual es poden trobar operadors especials, ajudants, foquistas, etc.), l'equip tècnic d'il·luminació que està format per il·luminadors i també per elèctrics.
- Equip d'Actors i Actrius. En ell trobarem els papers protagonistes, els papers secundaris i també la gestió d'extres. Al voltant d'actors i actrius tenim professions concretes com Figurinista (que coordina el treball dels extres) i per descomptat Maquillatge, Perruqueria i altres serveis similars que treballen braç a braç amb l'Equip d'Art de la pel·lícula.
- Equip d'Art. També es coneix com a Direcció d'Art i és qui s'encarrega de coordinar el treball de Decorats, Atrezzo, Vestuari i tot el que tinga a veure amb l'ambientació d'una pel·lícula d'època. Imagina que si estàs fent una pel·lícula d'època, ací pot haver-hi molta complexitat des d'efectes especials a persones que s'encarreguen dels animals que formen part del "decorat".
- So Directe. Aquest equip s'encarrega, a més de l'enregistrament dels diàlegs dels personatges, de l'enregistrament d'ambients sonors i de validar o no una bona presa de so. L'equip de So Directe és pràcticament l'únic que està escoltant quins sons arrepleguen els micròfons a cada moment del rodatge.


3.- Postproducció
La Postproducció arreplega els processos que es realitzen una vegada finalitzat el rodatge i que vindran a donar-li sentit a tot el que s'ha filmat de manera no cronològica i fragmentarizada. Encara que és cert que cada vegada és més habitual que el procés de postproducció i de producció es facen simultàniament, aquesta fase de treball es fa amb el resultat dels enregistraments. En ella, entren en joc alguns rols fonamentals:
- Edició o Muntatge. S'encarrega de donar-li sentit a les paraules del guió mitjançant les imatges que es van rodar. Treballa braç a braç amb l'equip d'efectes especials visuals, grafistas, etc.
- Composició musical i barreges de so. L'enregistrament de la banda sonora, quan és música orquestral, se sol fer sobre un premuntatge de les seqüències per a poder ajustar el tempo i el to.
- Equip de promoció i difusió de la pel·lícula. S'encarreguen de planificar, d'organitzar les gales de presentació, d'informar als mitjans de comunicació i d'aconseguir que el resultat final abastisca al major nombre d'espectadors possible. A voltes aquest equip té gent especialitzada en els tràilers o teasers de la pel·lícula, que són muntats per editors diferents.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada